12/13/2014

Sokeriton humala

Reilu viisi viikko sitten minulle riitti. Puraisin kovaa toffeekarkkia ja samalla jotain rusahti suussani. Siellähän se ainakin tonnin edestä juurihoidettu hammas lohkesi.
Päätin, että ei enää sokeria minulle. Se ei ole aiheuttanut kuin harmia: mielialojen heittelyä, morkkista, fyysistä pahaa oloa ja hampaatkin ovat siitä kärsineet.
Hyvästi siis mehut, limut, karkit, hillot, jäätelö, ihanat kakut ja ennen kaikkea suklaa, se rakas Fazerin sininen. Pelkäsin kamalia vieroitusoireita, mutta kaikki sujuikin kivuttomasti. Pystyin jopa kiertämään kummipoikani herkullisen synttärikakun kaukaa.
En uskonut, että sokerin pois jättäminen antaisi minulle näin paljon. Korkeintaan ajattelin, että hampaani säästyisivät hammaspeikoilta. Mutta sen lisäksi mielialani eivät enää heittele (siis yhtä pahasti), vatsan turvotus on kadonnut (paitsi jos ahmin kaksinkäsin viljatuotteita) ja lisäksi olen laihtunut 2 kiloa kuin huomaamattani.
Mutta minun on kuitenkin myönnettävä, että olen sortunut sokeriin muutaman kerran. Vaivihkaa ostin ärrältä pätkiksen. Sen seurauksena sainkin mukavat vatsakivut. Itsenäisyyspäivänä taas en voinut vastustaa mieheni siskon tekemää kanelijuustokakkua. Se oli kyllä niin taivaallista, että söin muutaman palan.


Millä sitten olen korvannut herkut? No uusilla herkuilla tietenkin, raakasuklaalla, raakapatukoilla ja raakakekseillä.
Raakasuklaa on toki hintavaa verrattuna kaupan perussuklaaseen, mutta mielestäni raakasuklaata ei voi syödä kerralla niin paljon kuin maitosuklaata. Joten koko levyä ei jaksa ahtaa suuhunsa yhdeltä istumalta.
Ja onhan tuo raakasuklaa myös superterveellinen herkku, toisin kuin pitkälle prosessoitu maitosuklaa, joka on korkeintaan nähnyt vilauksen kaakaopavusta.
Sokerin suhteen en kuitenkaan ole täysin nollalinjalla. Syön esim ketsuppia, salaatinkastikkeita yms. joihin on lisätty sokeria. Koen, että niin pienissä määrissä sokeri ei tee minulle hallaa.
Olen syönyt myös raakasuklaita, joihin on lisätty kookossokeria, mutta ne ovat jo makuuni liian makeita ja imeliä. Esim kuvan Ombar suklaa on minulle aivan liian makeaa.
Olen tehnyt raakasuklaata myös itse ja yllätyin kuinka helppoa se olikaan. Puhumattakaan siitä herkullisesta mausta. Arvatkaas vaan mitä minä jakelen tänä vuonna ystäville ja sukulaisille joululahjaksi...

2 kommenttia:

  1. Raakasuklaat ovat hyviä!

    Jännästi makuaisti tottuu sokerittomuuteen ja suklaattomuuteen. Jännästi myös suu tottuu hyvin, hyvin nopeasti takaisin sokeripommeihin. Ite en vedä täyttä nollalinjaa sokerin suhteen, mutta keinomakeutusaineita ja sokeripommeja vältän. Mulle tulee niistä paha olo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama täällä kaikki keinomakeutusaineet aiheuttaa mullakin kaikkia vatsaoireita.

      Poista