1/26/2013

Naisten ja miesten työt


Minä olen aika vanhanaikainen, kun puhutaan naisten ja miesten kotihommista. Minusta vaan tietyt jutut luonnistuu yleensä naisilta paremmin ja toiset taas miehiltä. Kyllä meilläkin mies saa pyykkiä pestä ja imuroida, näin vaan ei käy kauhean usein, ainakaan oma-aloitteisesti. Astianpesukoneen mies kyllä tyhjentää kiitettävän usein omatoimisesti. Mutta minä yleensä laitan kaikki ruoat, pyykkään, imuroin, pyyhin pölyt ja pesen lattiat.


Mieheni hommaksi jää pesuhuoneen lattioiden ja seinien pesu. Ja kaikki ne askareet, joissa tarvitaan työkaluja. Tottakai mieheni joskus tekee kotitöitä, mutta usein en viitsi häntä siihen pakottaa.
Minä taas olen päättänyt, että en ota vasaraa tai porakonetta käteen. Syy siihen on enimmäkseen se, että en osaa käyttää niitä. Ja toinen syy,  ne ei ole minun hommia, vaan miesten hommia. Jos mieheni ei voi pidellä hymyssä suin soppakauhaa kädessä, niin en minäkään pitele sitä porakonetta.
Miksi tehdä jotain sellaista mikä ei sovi itselleen yhtään ja puoliso taas jossain määrin jopa pitää siitä.
Sano kiihko feministit sitten mitä tahansa, niin minä olen mielelläni kodinhengetär, joka palvelee miestään.




Annoin miehelleni joululahjaksi viikkauslaudan. Hän on nimittäin aika avuton viikkaamaan paitoja, mutta ei enää. Tällä tulee täydellisiä jälkeä. Minä tosin olen käyttänyt lautaa enemmän, yllätys...

8 kommenttia:

  1. Hauskaa! Minä edustan ehkä vähän päinvastaista ajatusta. Meillä mies on ehkä enemmän se kodinhengetär, joka osaa viikata paidat, on tietyllä tapaa tarkempi siisteydestä ja ehdottomasti myös se talouden kokki. Sisustuksesta tosin vastaan minä, muttan en ole ihan varma onko sekään aika se fiksuin ratkaisu :D

    Toisaalta minä kyllä olen se joka siivoaa, vaikka en olekkaan se tarkempi siinä siistiydestä. Toisaalta meillä jakautuu kyllä kaikki tekemiset kovin tasaisesti, molemmat tekee myös ne paskaiset hommat - kuten hajulukon tyhjennykset, puiden hakkaamiseta ja mökin paskahuussin tyhjennykset... Tietyllä tapaa kuitenkin koen, että meillä monet sinulle tyypilliset naisen roolit ovat painottuneet miehelle (minä ymmärrän enemmän jopa autoista) ja tarvitsisi paitojen viikkaukseen tuollaisen laudan. ;) En edes yritä enää viikata mieheni paitoja, koska ne on AINA väärin viikattu... ihan käsittämätöntä, en vain hahmota hänen tapaansa jolla paidat saadaan kyllä käsittämättömän hienoon pinoon.

    Meille tämä molemmat tekee kaiken sikinsokin toimii hyvin, mitä nyt miestä välillä ärsyttää kun en kanna hänelle juuri koskaan ruokaa pöytään :DD Mutta mitä kahden kokin lapselta nyt voi olettaa, jos ruoka on aina ilmestynyt pöytään niin kuka sen valmistamisesta silloin jaksaisi innostua?

    Ehkä minä ole luontaisesti laiskempi näissä arjen pakollisissa asioissa. Tai ei ehkä, vaan selvästi olen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minunkin lähipiiristä löytyy näitä tapauksia, joissa mies on enemmän "nainen" ja nainen "mies". Eikä siinä mitään vikaa ole, jokainen saa tehdä niinkuin parhaaksi kokee :)
      Nostan sulle kyllä hattua puiden pilkkomisesta. Olen joskus sitä kokeillut, eikä luonnistunut yhtään, mä hankin korkeintaan joskus koneen joka tekee klapeja. Tai tuskin osaisin tai uskaltaisin sitäkään edes käyttää :)
      Paskahuussin voisin minäkin tyhjentää toisin kuin mieheni, jolla on hieman herkkä oksennusrefleksi tai sitten hän vain esittää, jotta minä tekisin likaset hommat :)
      Sulla on sitten käynyt hyvä tuuri, jos vanhemmat on kokkeja ja mieskin on kotikokki :)
      Kyllä mäkin tykkäisin joskus raskaan päivän jälkeen rojahtaa mieheni tavoin sohvalle katselemaan, kun toinen kokkailee ja istua sitten valmiiseen ruokapöytään. Ei ole kauheasti pelkoa, että näin kävisi, ellei tahdo syödä pakastepizzaa :) mä taidan olla liian vaativa.

      Poista
  2. Mä oon samoilla linjoilla sun kanssa. :) Meillä mieheltä ei vaan yksinkertaisesta luonnistu ruoanlaitto ja useimmat kotityöt, joten katastrofien välttämiseksi minä hoidan ne. Kuitenkin myös meillä mies osallistuu kylppärinpesuun ja pitää itse oman miestenvaltakuntansa siistinä. Mies on meillä se, jolla pysyy työkalut paremmin kädessä ja nämä asiat myös kiinnostaa häntä enemmän, joten hän saa olla puolestaan päävastuussa esim. remppahommista ja autohuolloista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyllä jännä homma, että niin monessa perheessä kylppärinpesu on miehen homma. Meillä on kotona ollut aina niin ja ehkä malli on sitten tullut sieltä. Meillä ei vielä ole virallista miestenvaltakuntaa, mutta veikkaan, että mä saisin siivota senkin. Ainakin kovasti saan keräillä miehen tavaroita ja vaatteita ja laittaa ne paikoilleen.
      Laitoin tässä vähän aikaa mieheni korjaamaan minun jälkiäni ja tavaroita ja aikamoista tuskaa sekä valitusta se oli :) mutta näkipähän mitä minä teen aina hänen puolestaa, ehkä osaa siis arvostaa hieman enemmän tekemisiäni.

      Poista
  3. Muuten hyvä ja olen samaa mieltä monesta asiasta mutta minusta sinulla on vähän väärä käsitys "kiihkofeministeistä" eikä vissiin niin positiivinen.

    Feminismihän tarkoittaa vain sitä että naisilla olisi halutessaan SAMAT oikeudet kuin miehillä. Ei se tarkoita naisten korottamista miehiä paremmiksi eikä se tarkoita sitä etteikö ihminen saisi tehdä toiselle ihmiselle mitä palveluksia haluaa, olivatpa ne ihmiset naisia tai miehiä.

    Minä siis olen ylpeästi kiihkofeministi, sanoipa kuka siihen mitä halusikaan sillä kannatan ehdottomasti sitä että naisilla on samat oikeudet kuin miehilläkin. En halua että kukaan tulee sanomaan etten saa tehdä jotain asiaa jota mielelläni tekisin koska olen nainen. Kannatan ehdottomasti tasa-arvoa enkä sokeaa "sinä olet mies joten sinä et saa tehdä tätä ja sinä olet nainen joten sinä et saa tehdä tätä"-mentaliteettia.

    Tunnen muuten useita kiihkofeministejä jotka ovat... Miehiä! Ja ylpeästi sellaisia ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo esitän hieman kärjistetyn tuossa tekstissäni feministeistä ja ehkä se oli juurikin tarkoitukseni: herättää keskustelua. Ja kommentti oli myös hieman vitsillä heitetty, mutta mistäs te lukijat sitä tiedätte. Eikä tarkoitukseni ole kommentillani ketään.
      Minäkin tottakai kannatan sitä, että miehet ja naiset saavat tehdä samoja asioita ja meillä on samat oikeudet.

      Itse tunnen muutaman kiihkofeministin, en tosin enää ole heidän kanssaan missään tekemisissä, syy on juurikin heidän ajattelutapansa. Nämä muutamat ihmiset ovat väheksyneet ja halveksuneet minua sen takia, että "palvelen" miestäni.
      He eivät siis voineet hyväksyä tälläistä. Ja ymmärrän toki, että nämä muutamat henkilöt eivät määritä kaikkia femininistejä :) mutta tämmösistä tapauksista jää helposti kakan maku suuhun, vaikka ei saisi ottaa itseensä niin paljon. Mutta minä otin, koska haukut olivat juurikin minulle. Ja tämmösten tapausten jälkeen alkaa helposti yleistämään, että kaikki feministit on sellaisia, vaikka hyvin tiedän ettei niin ole :)

      Poista
  4. Hahah! Tää oli hyvä teksti! Vaikka minäkin tunnustan olevani jotakin ihan muuta! ;D

    Nuo vanhat kuvat olivat mainiot! Itseni tunnistan parsimassa, pyykkäämässä ja silittämässä! ♥ Muita kuvissa esiintyviä asioita taitaa mieheni tehdä enemmän! ;)

    Mulla on siitä varmaan hieman tavanomaista erikoisempi perhe, sillä olen tottunut että miehet tekevät ihan yhtälailla hommia kotona kuin naisetkin. Siis niitä "naisten hommia". Mun iskä on tehnyt ruokaa, imuroinut, istutellut pihakukkia äidin kanssa, ja sitten kun äidin sairaus on edennyt, niin iskä on opetellut mm. leipomaan (pullia, joulupipareita), pesemään ikkunat, tekemään mehut ym. Varsinen supermies! Joten olen todellakin oppinut siihen, ei ole vain naisten ja miesten hoitamia hommia. Ja sit vastapuolena mä olen oppinut jo kotona käyttämään vasaraa ja kantamaan puita, jotenkin on kasvanut siihen että voi ja ennen kaikkea pystyy tekemään oikeastaan mitä vaan jos vain opettelee. Meillä kotona mä olen se joka laittaa taulut paikoilleen (Tästäkin todisteena musta peukalo tällä hetkellä, kiitos vasaran! ;) ) ja lämmitän mielelläni uunin. Toki hösään sisustusjuttujen kanssa ja teen perinteisesti käsitöitä, sukkia kuin ristipistotöitäkin ym. :) Mut täytyy kyllä myöntää että pidän tästä, (takanani pyörii juuri isännän päälle pistämä astianpesukone ja siistipä hän samalla koko keittiönkin.. ja imuroi päivällä ja muutenkin järjesteli paikkoja.. Mut kai mäkin täällä jotakin teen? :D No, vastapainoksi miehellä on välillä pitkiä päiviä töissä, jolloin hoidan kyllä koko kodin hommat! Mutta joo, tosiaan näin meillä!

    Ja vielä siitä, että mua on aina ärsyttäny jos oletetaan ettei nainen kykene tai pysty johonkin hommaan... Mut toisaalta joskus on kyllä helpottavaa pistää muut kantamaan raskaat taakat jos nyt ei itse satu jaksamaan.. (esim. tänään kirppiskamat!) :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauska kuulla miten teidän perheessä nuo työt jakaantuu. Sulla on kyllä varsinainen superisä! Mä en todellakaan voisi nähdä omaani leipomassa pullaa tai pesemässä ikkunoita :) Isästäsi tulee mieleen vaarini, joka leipoo, tekee hilloja, mehuja ja hoitaa kasvimaata.
      Meilläkin isä teki enemmän kotitöitä ennen, sillä hän oli lomautettuna kun olimme veljeni kanssa alle kouluikäisiä. Hän oli hetken aikaa koti-isä.
      Minäkin voin kantaa puita ja käydä metsällä tekemässä puuhommia, mut ne laitteet on vaan liian vaarallisia mulle. Joten niihin en kaikkien turvallisuuden vuoksi koske.
      Mäkin uskon, että pystyn tekemään mitä vaan, mutta en halua. Sillä pitää miehellekkin jäädä jotain hommaa, vaikka justiinsa se naulan lyöminen seinään :)
      Saa nähdä miten meidän kodin työt jakaantuu, jos joskus lapsia saamme, ehkä mies rupeaa sitten tekemään enemmän kotihommia.

      Itseäni myös ärsyttää kun joku joskus luulee etten pysty johonkin. Mutta usein minun kohdallani syy ei ole se, että olen nainen, vaan se, että olen niin lyhyt ja pieni.

      Poista