11/05/2012

Uskon asia


Olen jäänyt täysin koukkuun Big love sarjaan. Kaksi kautta tuijoteltu koneelta ja kolmas on odottamassa.
Olen katsellut sarjaa yömyöhään ja ollut sen takia aamulla ihan poikki, mut positiivista on ainakin se, että opin lisää englantia kun tekstitystä ei ole suomeksi. Siis oikeastaan mähän opiskelen yölläkin.

Sarjaa katsoessa rupesin väkisinkin miettimään omaa suhdettani uskontoon ja kirkkoon. Kuulun siis monen muun suomalaisen tapaan evankelisluterilaiseen kirkkoon, siihen minut on kastettu ja en ole koskaan kokenut,että minun pitäisi siitä erota, taitaa johtua siitä, että jonkun ihmeen takia tahdon kirkkohäät.
Uskonto ei ole kuulunut elämääni mitenkään merkittävällä tavalla, olen käynyt jouluisin kirkossa ja olen käynyt myös rippikoulun. Olen uskonut Jumalaan. Tahtoisin vieläkin uskoa, mutta jostain syystä en vain usko.
Olisi jollain tavalla helpottavaa, jos uskoisin ja minulla olisi joku asia mihin tukeutua, silloin kun on aivan loppu, olisi joku joka kuulisi ja joku jolta voisi rukoilla apua. Kerroin tämän eräälle ihmiselle, joka ei kuulu kirkkoon ja hän sanoi, että silloin en enää uskoisi itseeni. En ymmärtänyt, onko avun pyytäminen joltain ihmiseltä tai korkeammalta taholta heikkoutta? Onko rukoileminen heikkoutta?
Olen jo monta vuotta yrittäny löytää jotain itselleni sopivaa, uskonnon, johon voisi todella uskoa.
Olen käynyt läpi kaikki, eikä mikään tunnu omalta, liikaa sääntöjä, liian vähän sääntöjä, liian epämääräistä. Emme hyväksy homoja, emmekä aborttia, emme myöskään hyväksy päihteitä.
Ajattelin, että vapaakirkko voisi olla mun juttu, mutta se taas tuntuu liian vapaalta.
Tuntuu, että mikään uskonto ei vain ole minulle se oikea. Raamattu tuntuu lähinnä tylsältä kirjalta, joskus luin sitäkin innolla ja koin jonkinlaisen valaistumisen.
Tiedän, että jos olisin syntynyt ison meren toisella puolen, olisin varmasti liittynyt johonkin täysin hulluun lahkoon. Tai siis mikä oikeasti on hullua tässä maailmassa... 


Nyt vielä jakso Big lovea ja sit nukkumaan.

1 kommentti:

  1. Hyvää pohdintaa ja mielenkiintoinen sarja! En tosin tiedä uskallanko tutustua samoja oireita peläten. ;)

    VastaaPoista