11/13/2012

Peruna on parasta


Perunaa on parjattu viime vuodet huolella, kiitos karppaajien, joihin minäkin olen kuulunut. Karpatessa minulle oli varmasti pahinta juuri tuo perunoista luopuminen. Olen aina rakastanut perunaa.
Kun olin lapsi mummini syötti minulle ja pikkuveljelleni herkkupaloina kylmiä perunan paloja, joiden päällä oli nokare voita tai margariinia. Ai, että ne oli hyviä.
Perunalaatikko, uuniperunat, itsetehdyt lohkoperunat ja ranskalaiset, perunamuusi, kesän ensimmäiset uudet perunat voin kanssa, itse kasvatetut perunat, itse tehty perunasalaatti, kaikki kiusaukset, perunapiirakat ja perunarieska, herkkuja kaikki.


Tein tänään janssoninkiusausta, joka yksi lemppari arkiruokani. Ja perunasuikaleet tein tietysti itse, en hirveästi tykkää noista kaupan valmiista suikaleista, ne ovat niin vetisiä ja mauttomia.
Vaikka perunan terveellisyydestä voisi kiistellä tuntikausia. Minä en syö perunaa tai lopeta perunan syöntiä sen terveellisyyden tai epäterveellisyyden takia.
Yksi asia kuitenkin varmaa, peruna vilkastuttaa serotoniinin tuotantoa, mikä virkistää mieltä ja torjuu stressiä, kelpaa mulle.
Voisin syödä perunaa joka päivä, mutta pitää tota miestäkin ajatella, joka ei todellakaan ole samanlainen perunafani kuin minä.

2 kommenttia:

  1. Itse olen syönyt lapsuudessani varmaankin joka päivä perunaa!! Kaikista tyhmintä hommaa oli perunan-nosto syksyllä, siinä meni aina jokunen 6 tuntia :D Mutta peruna on hyvää, minäkin voisin syödä sitä joka päivä. Jostain syystä minunkaan mieheni ei niin välitä tuosta raaka-aineesta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä ihme noita miehiä vaivaa??!! Tänään mieheni tosin sanoi, että tekemäni lohkoperunat oli hyviä.

      Poista