9/21/2012

VANHA MAITO


Mieheni valittaa joskus siitä, kun meillä menee maidot pilalle, koska niitä ei kukaan käytä. Ja hyvä,että valittaa. Nykyään tulee kyllä harvemmin ostettua maitoa, kun sitä ei meillä kumpikaan enää juo. Nytkin maito oli ostettu ruoanlaittoon, eikä siihen tarvittu kuin tilkaa ja nyt maito oli uhkaavasti menossa pilalle. Eipä ehtinyt mennä pahaksi, kun minä kerrankin tein siitä ruokaa: suolaisen pannarin ja lettuja.




Pannariin laitoin täyteeksi tonnikalaa, paistettu herkkusientä ja purjoa, valkosipulia, paprikaa sekä hieman koskenlaskijaa. Hyvän makusta tuli.
Olen yrittänyt vähentää maitotuotteiden käyttöä, mutta se on vaikeeta, nytkin vedin pannarin tekovaiheessa rikollisen paljon koskenlaskijaa suuhuni. Juustot, ne vaan on mun heikkous(tai siis yksi monista). Ja maito, minusta sitä on vaikea korvata. Tiedän, on olemassa kauramaito ja soijamaito, mutta jotenkin vierastan niiden käyttöä, enkä ole edes ikinä uskaltanut niitä maistaa. Jotenkin minulla on sellainen mielikuva, että ne maistuisivat makealta niin kuin hylamaito, korjatkaa fiksummat jos ja kun olen väärässä.

2 kommenttia:

  1. Suolainen pannari onkin minulle ihan uusi juttu, pitääpä kokeilla! Soijamaitoa olen käyttänyt kahvimaitona. Minun makuuni se on liian makeaa, mutta osa ei enää kahviaan muulla suostu juomaankaan kuin soijamaidolla. Makuasia. Kannattaa kuitenkin kokeilla! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen, vähän kuin pizza mutta nopeempi ja helpompi tehdä.

      Poista